Aktuelt

Rå ytelse for fremtidens båtliv

Skrevet av Ken Knutsen | Sep 18, 2021 4:31:00 AM

Ambisjonen til Evoy er å bli verdensledende på båtmotorer, og det har det vært viktig for selskapet å levere på visjonen å gi brukerne «en uimotståelig båtopplevelse» fra første stund. En helhetlig og gjennomgripende designtilnærming i produktutviklingen har vært essensielt for å bygge opp under selskapets integritet og troverdighet som «sjøens Tesla».

Kombinerer lidenskap og bærekraft

Evoy ønsker å forbedre båtopplevelsen ved å gi miljøvennlige løsninger for morgendagens båtfolk. Med sin banebrytende teknologi kan Evoy tilby et kraftig 100% elektrisk motorsystem spesielt rettet mot raskere båter mellom 20 og 50 fot. Systemet gir forbedret kapasitet og kraft, samtidig som det bidrar til å redusere lokal forurensning og klimautslipp til sjøs.

Gründeren Leif A. Stavøstrand har selv en stor lidenskap for båter helt fra barndommen og en lang maritim karriere bak seg. I 2018 bestemte Leif seg for å kombinere erfaringen, lidenskapen, og en sterk bekymring for klimaendringene for å starte Evoy. Sommeren 2019 ble demobåten Evoy1 døpt av statsminister Erna Solberg og på høsten satte båten en uoffisiell verdensrekord med 55 knop.

Evoy er virkelig en drøm som går i oppfyllelse på så mange nivåer. Personlig kunne jeg ikke tenke meg noe mer jeg heller ville gjøre. Tenk deg, jeg har lov til å dyrke lidenskapen min samtidig som jeg kutter utslippene betydelig.

- Leif A. Stavøstrand

 

En ny identitet med rå kraft og tydelig retning

I løpet av de siste tre årene har Evoy vokst, optimalisert teknologien og levert de første løsningene til nye pilotkunder. Men for å ta steget fra et teknologibasert oppstartsselskap til en sentral markedsaktør, måtte Evoy legge en strategi for å etablere en sterk og enhetlig merkevare.

Evoy ønsket å fremstå som helt ledende på teknologi og ytelse. De hadde behov for bygge en sterk identitet og et fysisk produktdesign med størst mulig appell i et internasjonalt marked.

Inventas er et av de få byråene i Norge som har ekspertise på både merkevare, digital design og fysisk produktutvikling. Derfor var det naturlig å engasjere de for å hjelpe til med alle detaljene som skulle til for at visjonen vår skulle bli en realitet.

- Leif A. Stavøstrand

Med Inventas på laget kunne Evoy peke ut en posisjon og å finne selve design-DNA-et som målgruppen, kundene og markedet for øvrig kan kjenne igjen, og ikke minst tro på. Det skal bygge integritet rundt det Evoy står for og leverer. Evoy skal være banebrytende, kraftfull, ekte og lydhøre, og identiteten skal samtidig uttrykke teknologien og ytelsen til produktene.

 

Helhetlig tilnærming

Designere og utviklere innen både digital og fysisk produktutvikling hos Inventas har jobbet tett sammen i utformingen av identiteten og produktene. Dette har gjort det mulig å skape et konsistent visuelt uttrykk, produktopplevelse og budskap som gjør brukeropplevelsen komplett. For å styrke laget har teamet hatt med Los&Co som har stått for utviklingen av budskap og kommunikasjonskonsept.

Gjennom workshops med kunden, undersøkelser av markedet og brukerne i målgruppen, har Inventas utarbeidet en merkavareplattform som blant annet spiller på rå natur og ekstremsport.

Det er utviklet en profilguide som sikrer et helhetlig uttrykk på fysiske produkter og alle kommunikasjonsflater. Her legges det føringer for visuelle og taktile elementer og interaksjoner, blant annet på formspråk, farger og materialbruk

Inventas har jobbet med designet av hele produktserien med utenbordsmotorer som vil være tilgjengelig som 150 HK, 300 HK og 450 HK. Et omfattende arbeid har vært lagt ned i designet av den førstnevnte motoren som nå er satt i produksjon, for å sørge for å ivareta produktopplevelsen ned i minste detalj.

 

Klar til årets sommersesong

Evoy har startet leveransene av de nye motorene i Norge. De første motorene har vært til båtdelingstjenesten Kruser. som gjør at mange båtentusiaster får mulighet til å ferdes utslippsfritt i Oslofjorden i sommer.

Kommende høst vil Evoy starte med leveranser i nye markeder i utlandet. Selskapet vil som en start sikte seg mot noen få utvalgte land som Frankrike, Italia og Storbritannia, og har allerede etablert et kontor i Paris. Med over 6 millioner båter i europeiske farvann utgjør Europa et stort markedspotensial, men de langsiktige planene legger til rette for et internasjonalt eventyr.