AtB – Mobilitetstjenester i distriktene

AtB jobber aktivt for å stå på egne ben og utvikle tjenestene sine for og med Trøndere. En del av deres ansvar som offentlig tilbyder av mobilitet er å nå alle deler av Trøndelag. Vi gjennomførte forprosjekt med mål om å kartlegge brukerbehov og utforske konsepter for mobilitet i distriktene.

AtB tilbyr kollektivtransport til hele Trøndelag – en region på størrelse med Sveits. De har tradisjonelt blitt sett på som en bussoperatør, men går nå mot en ny strategi basert på å levere mobilitet som tjeneste.

2019
Ida Eriksdatter Brobakke
Prinsipal designer
ida.brobakke@inventas.no
AtB-buss

Bilde → Vi har jobbet med tjenestedesign for mobilitetsplatformen til AtB.

Hvordan kan vi lage et mer attraktivt mobilitetstilbud for Trøndere utenfor Stor-Trondheim?

Vi startet arbeidet med mobilitet i distriktene ved å formulere fremtidige ambisjoner for AtB, og brukte McKinleys tre horisonter som rammeverk for diskusjonene. For å forstå Trønderne bedre la vi ut på tur for å intervjue og observere eksisterende og potensielle brukere av AtBs tilbud.

AtB-rutekart-1

Med mål om å formidle lærdommene fra reisene syntetiserte vi innsiktene til en kundereise som beskrev opplevelsene rundt kollektivreise i distriktet. I tillegg kategoriserte vi brukerne, og beskrev hvilke reelle valg de sto overfor, samt hva som motiverte dem til å velge transportmiddel.

Videre arbeidet vi med brukertypene og deres motivasjoner, og utarbeidet konseptskisser og -scenarier for å ta med inn i workshop med representanter fra mange avdelinger hos AtB. En samskapende workshop ble viktig i arbeidet med å bearbeide og forankre innsiktene – og skape entusiasme internt for nye konsepter.

AtB-kartlegge-brukeropplevelse-resultat

Bilde → De viktigste resultatene fra prosessen var visualisering av brukerbehov, og den brede erkjennelsen og verifiseringen internt: Fra medarbeidere hos kundeservice til ledere med strategisk innflytelse.

De digitale konseptene og tilhørende workshop spilte en stor rolle i å skape engasjement og forankring om én retning for tjenestetilbudet i distriktet. Konseptene og deres visuelle beskrivelser har også utgjort en stor forskjell for oppdragsgiver i budsjett- og samarbeid med politikere og tredjeparter. 

AtB-brukeropplevelse-app-kart

Bilde → Basert på samtaler med reisende og ikkereisende på tvers av Trøndelag sammenfattet vi et kart over brukeropplevelsene til AtBs kunder.

AtB-kartlegge-reiserute

Vårt bidrag

  • Fasilitering av workshoper for målsetting, visjonsbygging og forankring

  • Konseptualisering av retninger for forretningsmodeller

  • Dybdeintervjuer, service safari og brukerobservasjoner for å definere mulighetsrom

  • Konseptutvikling av nye tjenestetilbud på app-format

  • Rådgivningsmøter om nærliggende tema, bl.a. piloter og markedsdialoger