Dintero - Fra konsept til lansering for en ny norsk betalingsaktør

Dintero ville styrke betalingsreisen for både kunder og butikkeiere i fysiske butikker og på nett. Sammen skapte vi en ny og innovativ løsning som både forenkler transaksjonene med sømløs betalingsflyt for kundene, og et grundig backoffice-system for butikkeierne.

Dintero er en norsk teknologibedrift med sikte på å forenkle betalingsreisen – uansett om det er fysisk butikk eller nett, på tvers av ulike betalingsmetoder. Vi hjalp Dintero å designe og lansere førsteversjon av løsningene, med betalingsflyt for sluttbruker og backoffice verktøy for butikkeitere.

Ida Eriksdatter Brobakke
Prinsipal designer
ida.brobakke@inventas.no
dintero-phone-hand-2

Sømløs betaling på nett

 

Teamet bak Dintero hadde allerede dyp kjennskap til bransjen – hvor de tidligere hadde tatt den digitale kvitteringstjenesten DSAFE fra idé til oppkjøp. De hadde et tydelig bilde av hvor de ville ta den nye oppstarten, med fokus på å raskt etablere seg i markedet.

dintero-nice-sketches-1

Vi jobbet tett med teamet med et begrenset tidsskjema og budsjett fram mot lansering. Gjennom flere intensive iterasjoner jobbet vi for å definere og designe førsteversjon av produktene – både betalingsflyt mot sluttbruker, og verktøy for butikkeitere å støtte seg på.

Dintero-sketches-4

Med et tydelig definert mål og scope var vi i stand til å raskt bevege oss fra konsept til lansering, og å etablere et fundament for teamet å selv utvikle videre.

Dintero-sketches-2

Dintero Checkout er løsningen rettet mot sluttkunde for å håndtere bestilling og betaling. Vi jobbet for å definere en flyt som var så friksjonsfri som mulig, både som en standalone betalingsløsning og integrert i ulike nettbutikker.

dintero-nice-checkout-screens-tiled-2-scaled

Backoffice gir bedrifter en plattform for å overvåke driften av butikken sin, med full kontroll over ting som transaksjoner, rabatter, returer og kundehistorikk. Vi jobbet med å definere en informasjonsarkitektur som var fleksibel nok til å gi oversikt over store datasett, og samtidig innsikt i detaljer på et kunde- eller transaksjonsnivå. Vi jobbet også med å etablere et grunnoppsett som kunne skalere og utvides med ny funksjonalitet etter hvert som produktet modnes.

dintero-nice-backoffice-screens-tiled-2-scaled

Dintero Checkout ble lansert i 2018 og Backoffice kort tid etter. Bedriften har vokst raskt i ettertid, hvor løsningene i dag er i bruk i en rekke butikker og håndterer over 1000 transaksjoner i minuttet. 

Vi bidro med informasjonsarkitektur og produktflyt, visuell identitet, samt prototyping og design av første versjon av produktet.