Instapoll – Sentimentalanalyse som tjeneste

Kan maskiner forstå følelsene bak en Tweet? Vi har jobbet med teknologioppstarten Instapoll for å utforske nye og engasjerende brukeropplevelser basert på sentimentanalyse og maskinlæring.

Instapoll bruker kunstig intelligens for å måle holdninger og stemninger i sanntid.

2016-2017
Ida Eriksdatter Brobakke
Prinsipal designer
ida.brobakke@inventas.no
instapoll-nice-askmary-premier-league

Bilde → Løsningen ble blant annet tatt i bruk under Premier League sendinger for å vise folkeopinionen i sanntid. Ekspertkommentatorene i TV2s fotballstudio får da løpende informasjon om hva publikum føler om det som foregår på skjermen.

Hvordan kan man bruke sanntidsdata om folkeopinionen til å skape mer engasjerende og interaktive nyheter?

 

instapoll-nice-sentimentanalyse

Ved å analysere følelsene som ligger bak tekstene vi poster i sosiale medier kan man danne et sanntidsbilde av folkeopinionen og hvordan denne endrer seg over tid. Vi ønsket å anvende dette for å belyse aktuelle tema.

Vi har jobbet med Instapoll fra idéstadiet med å finne innovative applikasjoner og nye måter å visualisere denne typen informasjon for sluttbrukere. Vi har prototypet og designet løsninger for ulike kontekster som den amerikanske presidentvalgkampen og fotball-VM. Løsningen har bl.a. vært i bruk i TV2s Premier League sendinger.

Sentimentanalyse

Vi jobbet med å utforske hvordan denne typen sentimentdata kunne formidles effektivt til et bredere publikum, og om man kunne bygge nye tjenester for å berike tradisjonelle nyheter og tv-sendinger. Vi designer ulike moduler for å berike nyheter og innhold på web gjennom sentimentdataen. 

instapoll-nice-modules-tiled

Vårt bidrag

  • Konseptutvikling og prototyping

  • Grafisk identitet og retningslinjer for design

  • Datavisualisering

  • Interaksjonsdesign

instapoll-nice-askmary-hero 1